Купоните за отстъпка са средство, което потдиква към покупка, тъй като именно цената диктува на потребителите от коя стока или услуга да спестят. В тази статия ще ви разкажем защо се появяват първите купони; как еволюират от хартиени в интерактивни мобилни купони, и какви са техните предимства за бизнеса.

Тествайте с безплатен мобилен купон

Как се появяват първите купони за отстъпка

Думата “coupon” идва от френски и означава буквално “отрязано парче” (“piece cut off”).

Първият купон за намаление се появява на бял свят през далечната 1887 година в Америка (Атланта, Джорджия). Създателят му е бизнесменът Ейза Кандлер, съосновател на Кока-Кола. Неговата цел е била да популяризира колата като раздава купони, срещу които хората да получават безплатна чаша с напитката. Купоните по това време се правят на ръка и раздават по улиците на Атланта, но също се пускат в пощенските кутии и между страниците на списанията. За две десетилетия 8.5 милиона потребители получават безплатна кола срещу купон, а Кока-Кола се превръща от посредствена в доминираща пазара напитка.

pyrvi-kupon-za-otstypka-coca-cola

Кола-Кола първи измислят купоните за отстъпка

Кандлер едва ли е подозирал по онова време, че неговият иновативен подход ще промени завинаги лицето на маркетинга и по-конкретно начина, по който се създава търсене (demand generation marketing). И въпреки успехът му с купоните, те навлизат в широка употреба едва по време на Голямата депресия (1930г.), тъй като хората тогава усилено търсят начини да спестяват. До 1975 година, ¾ от американското население вече използват редовно купони, предлагащи промоционални продукти и услуги във вестници, върху касови бележки и други физически носители. 

През 2010 година, известната американска търговска верига Таргет първи създават мобилния купон, така че потребителите удобно да разполагат с тях през телефоните си, да получават текстови оферти и дори да сканират баркодове за отстъпки с телефон. Навлизат и множество сайтове с онлайн каталози за купони с намаления и безплатни продукти и услуги. С времето офертите чрез купони стават все по-”щедри”, като през 2014 използваните мобилни купони достигат 10 милиарда, тъй като са достъпни за хора от всякакви социално-икономически групи. Ползват ги за храна, лекарства, домашни потреби, козметика и др. Причината за популярността на купоните за отстъпка се крие в това, че и двете страни всъщност печелят – компании и потребители.

Брандовете ги ползват, за да:

  • Привлекат вниманието на потребителите, когато представят нови продукти и услуги на пазара;
  • Рекламират продукти чрез безплатни мостри;
  • Развият лоялността на клиентите като ги награждават за редовни покупки;
  • Получат информация за потребителското поведение и разберат накъде да насочат маркетинговите си усилия.

Потребителите ги ползват, за да спестяват.

Мобилните купони през 21 век

screenshot-na-mobilen-kupon-subscribe-bgМобилните купони всъщност представляват информация за промоция, която се изпраща до мобилното устройство на потребителя. В началото те изглеждат като текстови съобщения, чрез които брандовете комуникират промоции с широк кръг от потребители. Тъй като мобилните купони са по-лесно проследими от хартиените, анализът на резултатите от тези кампании става значително по-лесен и по-подробен. Предимството е, че са винаги под ръка, защото остават в телефона до момента на поискване и се избягва използването на хартия. 

С напредването на технологиите, обаче, потребителите започват да комуникират през всевъзможни канали (SMS, Viber, Messenger, Whatsapp и т.н.). Едновременно с това стават все по-слабо чувствителни към промоционални съобщения и реклами. Затова и борбата за тяхното внимание е по-ожесточена. Съвременният потребител търси персонално отношение и преживяване от брандовете и е готов дори да плати повече за такова преживяване. А брандовете, от своя страна, трябва да адаптират подходите си, за да ангажират успешно потребителя по всички тези канали за комуникация. 

На помощ идват интерактивните мобилни купони.

Предимства на интерактивните мобилни купони за бизнеса

Интерактивните мобилни купони са сравнително нов метод за комуникиране на промоции. Предимството им е, че са по-атрактивни визуално и в същото време дават възможност за геймифициране и интеракция с клиента чрез съпътстващ набор от действия. Достигат до потребителя и през предпочитаните от него канали (SMS, Viber и др.). Освен това, брандовете могат да проследяват още по-детайлно действията на потребителите и да персонализират още по-добре комуникацията си с тях. Така отново и двете страни печелят.

  • 68% от потребителите вярват, че купоните помагат да сe популяризира даден бранд и да се създаде лоялност
  • 60% от потребителите обичат да получават дигитални купони
  • 50% от потребителите ще посетят даден обект ако получат купон за намаление оттам
  • 77% от потребителите харчат повече в обекта, от който са получили мобилния купон

Приложенията на интерактивните мобилни купони са много и зависят изцяло от целта на бизнеса. Най-същественото е, че чрез тях осъществявате контакт с потребителите извън търговския обект и директно през мобилните устройства. Това дава възможност да проследите техните реакции и да планувате по-добре следващи кампании. Научавате за техните предпочитания и навици и им предлагате само продукти и услуги, на които биха се зарадвали и то само, когато го искат. Интерактивните мобилни купони:

  • Имат годност, която изтича автоматично на обявената дата и те се деактивират;
  • Изпращат се и се получават в реално време, а бизнесът получава моментално информация, когато потребителите ги използват;
  • Ограничават риска от измама, тъй като технологията позволява да се деактивират веднага при използване;
  • Насочват потребителя там, където бизнесът има нужда от него – във физическия обект или онлайн. 

Въпреки всички предимства на този съвременен подход за достигане до потребителите и увеличаване на продажбите, той не би довел до желаните резултати ако липсва добре планирана стратегия. Дори редовните ви клиенти, например, бързо биха развили навик да купуват вашите продукти и услуги само, когато им изпращате купони за намаление, което пък би доведело и до по-ниски приходи. 

Разберете как да помогнете на вашия бизнес чрез интерактивните мобилни купони.

Свържете се с нас

Източници:
https://medium.com/
https://www.invespcro.com/
https://www.mobilemarketer.com/
http://socialevo.net/